sobota 28. května 2016

Maturita 2016 - Co, Jak, Proč, Kdy?

Ahoj, zase po hodně dlouhé době jsem se rozhodla vydat článek, trochu pozměnit vzhled blogu (možná moc růžové? - uklidňuju vás - i právě tebe, když to čteš - je to jenom dočasně :)) 
Dneska to bude vlastně úplně o všem, co mě napadlo ohledně tématu Maturita 2016.
Vzhledem k tomu, že jsem letošní maturant, v tuto dobu už absolvent (díkybohu), bych se se všema, co tohle téma zajímá chtěla podělit o moje pocity, dojmy ať už jsou dobré nebo špatné a věřte mi, že i těch špatných bylo hodně. Už to nebudu dál zdržovat a jdeme na to.

1. Maturitní ročník 

To je asi zásada číslo jedna, se do něj vůbec dostat. Ti co jsou teprve ve 3. ročníku střední školy, vám přeju ať vám to výjde. :)
Je to rok jako každý jiný, akorát plno učitelů ''straší'' v některých příkladech zcela příkladně, abyste se učili už na začátku září a abyste měli zpracované všechny otázky a témata, začali si dávat dohromady sešity z předchozích let (kdo si je teda psal) a psychická příprava ještě počká.
Jak to asi vypadalo u mě a na naší škole? Ačkoliv hodně učitelů, zejména těch z maturitních předmětů, konkrétně jeden matikář, byl zcela rozhozen, že mu chce z matematiky, z tak posvátného předmětu maturovat 7 lidí! To byl obrovský BOOM a všichni matikáři se doopravdy připravovali od září. (Což tleskám, ale mnohým to nebylo nic platné - nechci urážet nebo se navažovat, ale je to tak.)
Ale ještě předtím jsme vypisovali formulář, kde jsme se museli na 100000% rozhodnout co teda chceme, samozřejmě jsem si vybrala Angličtinu - jakožto volitelný předmět, potom Češtinu, Dendrologii (nauka o stromech a keřích) a povinný školní předmět byla Technologie pěstování rostlin, samozřejmě i praktická zkouška. Možná se teďka ptáte, kdeže to jsem na škole.. :D Jsem (byla jsem) na Střední zahradnické škole v Ostravě - Hulváky. 
Jak nám učitelé říkali, že se máme učit už od začátku, tak na naší škole se toho moc zvládnout nedá, vzhledem k tomu, že jsme měli plno dalších věci, od nějakých seminárních prací, po normální písemky, každý den bylo něco, pořád, žádný oddech, furt na 100%, ke konci školního roku tzn. přelom března/dubna 200% a to si nedělám srandu.

2. Didaktické testy

Jako první třetinou naší maturity byly didaktické testy, všechny školy to mají stejně časově a jak jsem už výše zmínila psala jsem je z češtiny a angličtiny. Čeština byla rozdělena do dvou částí a to didaktický test a slohová práce. Na didaktický test se připravit nedalo, sice byly zadané témata, co by se mohly na testu objevit, ale jsou to témata z češtiny-literatury za celé 4 roky a to bych si nestihla zopakovat ani za rok, takže to padlo. Zvlášť když do didaktických testů zbývaly 2 týdny nebo i míň. Z angličtiny je didaktický test, poslech a slohová práce. Měli jsme je ve dnech 2.,3. a 4. května 2016, přišla mi pozvánka k maturitní zkoušce přímo od ředitelky, které to poslal CERMAT, který vytváří maturitní zkoušky, teda ty písemné. Výsledky jsem dostala 16.5 z didaktických testů a 20.5 ze slohovek, což mi přišlo poměrně pozdě. 

3. Praktická maturita

Po písemných jsem měla +/- 2 týdny ''svaťák'' což jsem si myslela, že bude velké množství času na učení se a příbuzným věcem této aktivitě. Vůbec se mi nechtělo a v hlavě jsem si připadala jako bych měla už prázdniny a vůbec mi nedocházel fakt, že za 2 týdny mám praktické a za 3 týdny mám ústní - kterých jsem se bála hrozně moc.
Měli jsme praktické rozdělené do dvou dnů - já jsem byla 19. a 20.5. První den spočíval v teoretických věcech - chtěli tam po nás různé faktury, dodávací listy, návrhy a plno a plno dalších věcí. Ten den jsem byla absolutně psychicky na dně. Nevěděla jsem čí jsem, brečela jsem tam a naše tření (kterou jsme dostali asi 2 týdny před maturitama) mě uklidňovala a pomáhala mi hodně, za což jí patří nemalé díky.
Druhý den jsme šli na určité stanoviště - dostala jsem do ruky bubnovou sekačku a musela jsem posekat. Absolutně jsem nevěděla jak se s tím dělá, ale před tou praktickou jsem všechno naštěstí zjistila, takže to už bylo v pohodě.
Na konci dne, za náma byla celá komise, podívali se, co jsme za tu dobu stihli udělat, zhodnotili nám to - případně se na něco doptali (nic těžkého) a řekli nám, jestli jsme to zvládli/nezvládli. Známky nám neříkali. Ty nám řekli až jsme dodělali ústní. Z naší třídy se nenašel nikdo, kdo by praktickou neudělal.

4. Ústní maturita

Někdo má před ní, někdo po ní (naštěstí).. Hodně lidí se mě ptalo jestli jsem se učila. Nejvíce jsem se učila Dendrologii (odborný předmět) potom Češtinu a nakonec Technologii pěstování rostlin. Angličtinu jsem absolutně zazdila, protože jsme neměli stanovené témata, na které bychom se mohli nějakým určitým způsobem mohli naučit. Češtinu jsem se učila přehledama, které jsem si tvořila. Knížky jsem některé přečetla, některé ne. Rozbory jsem si stáhla ze stránky http://milujemecestinu.cz/index.php/maturita-2012. > Je tam plno zpracovaných děl, já jsem používala jen tyto materiály a zvládla jsem to - vytáhla jsem si Kytici od Erbena.
Nejvíce mě překvapila angličtina, že tam člověk musí opravdu sám mluvit, učitelé moc nedokážou poradit - není na to prostor, ale zároveň mi nejrychleji utekla.
Taky se mě hodně lidí ptá jestli učitelé radí.. Radí, ale ne všichni. Záleží na typu učitele, jakou má zrovna náladu, jestli je dobře najezený z pohoštění, které musíte donést nebo se nějak domluvit ve třídě. Je to hodně individuální. Doneste něco moc dobrého na jídlo a myslím, že 50% je úspěch. 

Kdybyste měli nějaké otázky určitě mi napište do komentářů a já se vám pokusím odpovědět :)
Ti, kdo to mají ještě před sebou, tak přeju hodně štěstí!

4 komentáře:

  1. Máš určité + za členění do odstavců atp. (za kompozici)
    ale...
    1. idiotské zvýrazňování a podtrhování
    2. "smajlíci" do textu fakt nepatří.
    3. Pozor na gramatiku
    Teď k obsahu:
    1. Nechápu, jak někdo může hodnotit zda má cenu příprava na matematiku, když z ní nematuruje. a zároveň s tím nesouhlasím, protože je potřeba si vše zopakovat.
    2. Věř tomu, že i při tom tvém "školním shonu" se dá připravovat. Jen to prostě chce omezit osobní život.
    3. Na didaktický test se opravdu připravit dá. lit. pojmů bylo málo, pravopis se učíš průběžně několik let obecný přehled ze čtyřletého studia se zvládnout dá a doporučené knihy atp.? Popravdě to trochu CERMAT po..., ale to už jaksi nezmiňuješ.
    4. K čemu je tento článek? Dle mého naprosto k ničemu pokud nechceme poznat konkrétně tebe. Mnohem záživnější by bylo psaní o kladech a záporech letošní maturity a o určitých spekulativních věcech jako např. Mnichovská dohoda v didakťáku z ČJ, množství literatury k přečtení k didakťáku atp..
    (našel jsem tě přes fb maturanti 2016)

    Maturant 2016

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tvůj upřímný komentář... Ale v úvodu jsem napsala, že jde o moje pocity moje dojmy a moji maturitu jak to probíhalo. Moje myšlenky..
      Zároveň k těm přípravám.. Věř mi, že jsem za celý rok, co jsem byla ve škole nikde nebyla.. nějaké párty o tom ani nemluvě. Je to hodně na organizaci školy, což znamená že každý to může mít jinak. To samé mluví o sobě jak jsme dostali výsledky státních maturit.. Museli jsme si prostě počkat.. A myslím, že někteří stále čekají, protože na facebookovové skupině se objevují příspěvky o tom, že stále čekají, z čehož bych asi zešílela.

      Vymazat
  2. Taky reaguji na tvé pocity a dojmy těmi svými.
    Věř tomu, se se najdou stále studenti, kteří dřeli na maturitu mnohem víc a i ty jsi se mohla učit do 2 do 3 do rána. Spíše jde o to, že nejsme ochotni tomu tolik věnovat. Já, mimochodem, taky ne.
    Jinak, věř, že už výsledky všichni mají. Spíše někteří nemusí mít ještě ústní. To je jediné.
    Maturant 2016

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohla jsem se učit, ale ve finále bych se možná cítila líp, že jsem ještě něco víc pro tu maturitu dělala, ale moje výsledky mi příjdou absolutně v pohodě. A další věc.. Na známky se nikdo neptá, hlavní je že tu maturitu máš.

      Vymazat

Cením si každého milého komentáře. Je pro mě podporou, motivací k psaní dalších článků a známkou toho, že tento blog má smysl.